Blog BEZ LUKRU Odchudzanie - dieta

Dlaczego warto cynamonić?

Podczas podróży do Afryki wybraliśmy się na Spice Farm. Z otwarta buzią słuchałam czarnoskórego przewodnika, który z wielką pasją i bez zająknięcia opowiadał o wszystkich tamtejszych przyprawach. Drzemie w nich taki potencjał – pomyślałam sobie. I od razu pomyślałam, że opiszę to wszystko tutaj. Dlatego czym prędzej wyjęłam telefon i notowałam tyle ile zdążyłam.

Dzisiaj o cynamonie – na zdjęciu liście, kora i korzeń drzewa cynamonowego ( i moje niedoskonałe paznokcie!)

Kojarzy się z pieczonym jabłkiem, z rozgrzewającą herbatą. Ja uwielbiam cynamon, ma tyyyyle zastosowań i jak się okazuje jest bardzo korzystny dla zdrowia.

Cynamon występuje w postaci sproszkowanej lub w postaci lasek – czyli kawałka kory drzewa cynamonowego, która uroczo się skręca w rulonik na słońcu.

Najcenniejszą odmianą jest cynamon cejloński.

Wracamy na Spice Farm. Dostaję do powąchania kawałek kory – od razu zgaduję. Cynamon!!! Nosiłam ten kawałek i ten cudowny aromat cały dzień w kieszeni. Za moment dostaję do powąchania kawałek innego drzewka, bardzo aromatyczny, mentolowo – kamforowy. Chciałam powiedzieć – maść na przeziębienie – taka, którą za dziecka mama smarowała mi plecy i klatkę piersiową. I tu wielkie zaskoczenie. To też cynamon. Taki mentolowy zapach ma korzeń cynamonu i miejscowi wykorzystują go właśnie w celu zwalczania infekcji, robiąc z niego inhalacje. Ma świetne działanie przeciwbakteryjne i doskonale oczyszcza nos i zatoki. Olejek cynamonowy ma tez silne działanie antyseptyczne. Pozyskuje się go z kory albo korzenia cynamonowca.

Szukaj cynamonu dobrej jakości!! Na którychś zresztą zajęciach z mikrobiologii przedyskutowaliśmy ten temat – Pani doktor zawsze znajdowała podczas badań na przyprawach popularnych marek – wiele rzeczy których nie spodziewała się tam znaleźć. No ale nie o tym. Na jakość trzeba stawiać zawsze. Więc jeśli już sprawisz sobie dobrej jakości cynamon (sprawisz, prawda?) to zobacz – jaki jest ekstra!

Jedna łyżeczka cynamonu zawiera 19 kcal i aż 4g błonnika.

Cynamon poprawia wrażliwość insulinową komórek, dzięki czemu skutecznie reguluje poziom glukozy we krwi (odpowiedzialne za to zawarte w nim cinnamtannin B1, methyl hydroxychalcone). Jest więc dobrym “suplementem” dla osób z insulinoopornością lub cukrzycą typu 2.

Tylko wiadomo – cynamon sprawy nie załatwi – żywienie musi być ogarnięte.

Niektóre źródła podają, że cynamon ma silne właściwości antyoksydacyjne i przeciwzapalne.

Więc bardzo pożądane, bo wszyscy jesteśmy narażeni na szalone wolne rodniki.

Poza tym cynamon ma pyszny aromatyczny smak, jest mega łatwy w użyciu i w ogóle dobrze się kojarzy. Myślę że nie muszę Cię za długo przekonywać.

Cynamonu możesz dodać do kawy albo porannej owsianki (omnomnom!!!). Możesz go użyć z owocami na ciepło – jabłka, gruszki, banany z cynamonem na oleju kokosowym to deser za który dam się pokroić. Ale – na Zanzibarze właśnie odkryłam, że cynamonu używają do przyprawiania zup, ryb, potrawek z mięsa i owoców morza. No niebo!! Sama jeszcze nie próbowałam, ale na pewno to zrobię!!

Na fotce – tuńczyk z cynamonem i kardamonem – rozkoszzz!

Jeśli uznasz ten wpis za przydatny – puść go proszę dalej w Świat – niech się czyta!

Życzę Ci dużo cynamonowych inspiracji!

Żyj, nie wariuj i dbaj o siebie!

Ela

0 0 votes
Article Rating

Rekomendowane dla Ciebie

Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Jagoda
Jagoda
3 lat temu

No takiego tuńczyka to bym zjadła ?

2
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x